Onder het zichtbare gedeelte van een tand of kies (de kroon), bevindt zich de wortel. In iedere wortel bevinden zich een of meerdere wortelkanalen. Dit kanaal is gevuld met de pulpa die bestaat uit bindweefsel, zenuwvezels en kleine bloedvaten. Deze pulpa kan door tandbederf, een lekkende vulling of een val ontstoken raken. De wortelkanalen staan via de wortelpunt in verbinding met het bot. Hierdoor kan een ontsteking in de pulpa zich uitbreiden naar dit gebied.

Uitvoering wortelkanaalbehandeling

Uw tandarts maakt eerst een röntgenfoto om de status van de wortelkanalen te bekijken en om te zien waar de ontsteking zit. Nadat de tandarts u een plaatselijke verdoving heeft gegeven, maakt zij via de bovenkant uw kies open. Nu kan zij het dode weefsel verwijderen. Daarna reinigt zij de kies met kleine vijltjes en een desinfecterende vloeistof en controleert of er nog andere ontstekingen zijn. Als de pulpa is verwijderd wordt de ontstane ruimte opgevuld met rubberstiftjes en afgewerkt met een normale vulling. Als de kies erg is verzwakt kan een kroon nodig zijn.

Is een wortelkanaalbehandeling pijnlijk?

Door de verdoving is de wortelkanaalbehandeling vrijwel pijnloos. Wel kan er na de behandeling enige napijn optreden. Deze is met paracetamol of ibuprofen goed te bestrijden. Mocht de napijn erg lang aanhouden, neem dan contact op ons op.

(bron: Allesoverhetgebit.nl)

Het is erg belangrijk om de behandeling goed te laten verlopen. Een goed zicht is daarom één van de vereisten. Wij gebruiken bij de endodontische behandeling een microscoop. Dit zorgt ervoor dat wij door de vergroting, uitstekend de wortelkanalen in de kies kunnen zien. De kleinste aspecten zien wij door de microscoop als een groot beeld.  Hierdoor verloopt de behandeling nog nauwkeuriger en preciezer. Tijdens deze behandeling kunnen wij met de microscoop ook foto's maken; waardoor u de mogelijkheid krijgt om werkelijk te zien wat er nu precies in uw mond gebeurd. Kortom; met behulp van deze microscoop ontvangt u een hoge kwaliteit zorg! Wilt u nog meer informatie betreffende deze nieuwe behandelmethode? Vraag het gerust aan onze tandarts!